Учените откриха възможно обяснение за хората, които жадуват за сладкиши

Медицина
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Невролозите от Колумбийския университет откриха, че хората, жадуващи за сладкиши, могат да се обяснят с обратната връзка между червата и мозъка.

Това предположение беше направено по-рано, но сега учените откриха механизма, отговорен за този процес, и се опитаха да обяснят защо именно захарните молекули действат така върху нервната система. Изследователите съобщават за работата си в списанието Nature.
Захарта е клас вещества, които тялото ни разгражда, за да произвежда енергия. Те принадлежат към класа на въглехидратите и представляват един или два остатъка от геоскоза или пентоза, многохидратни алкохоли. Употребата на захар активира системата за възнаграждение на мозъка, като кара хората и животните (в частност мишките) да се чувстват добре. В нашия свят обаче има огромно количество захар, която хората консумират ежедневно, получавайки я от храната. В тази връзка учените отбелязват увеличаване на здравословните проблеми като диабет тип 2 и затлъстяване.
Преди това учените са показали, че захарта и изкуствените подсладители включват една и съща ароматизираща система. Веднъж попаднали в устата, тези молекули активират рецептите за сладък вкус на езика, които след това изпращат сигнали до мозъка за обработка. Но захарта, за разлика от изкуствения подсладител, влияе върху поведението на човек - той иска да яде сладки отново и отново. Това беше потвърдено дори в експеримент върху мишки, на които им беше дадена вода със захар и подсладител: след известно време експерименталните лица започнаха да пият само захарна вода.
За да разберат как работи този механизъм за поява на пристрастяване към захарите, изследователите проведоха подобен тест с мишки, но този път те следиха и активността на мозъка си. В резултат на това учените за първи път откриват регион на мозъка, който реагира изключително на захарта: каудатовото ядро ​​на един единствен сноп (cNST). Той се намира в мозъчния ствол, отделно от зоната за обработка на вкуса на мишки и събира информация за състоянието на тялото.
Пътят към това ядро ​​започва с червата. Там преносителният протеин SGLT-1 възбужда сигнал, който преминава през вагусния нерв и осигурява директно предаване на информация от червата до мозъка. Тези чревни рецептори реагират само на глюкоза и подобни молекули, игнорирайки изкуствените подсладители. Струва си да се каже, че те изпращат сигнали в отговор на фруктоза - по-сладък глюкозен аналог, който заедно с него е част от захарозата, компонент на захарта. Въпреки че е проведено ново проучване върху мишки, учените предполагат, че същото е вярно и при хората, тъй като те проявяват подобно поведение при хранене.